BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, October 31, 2010

Tindih atau kelumpuhan tidur ( Sleep paralysis )--->pls god pls stop it..



Ni kisah aku.. Dari dulu lagi,sejak zaman sek rendah,aku sering mengalami mslh ni..Nak kata tdur x bca doa,tipu la kn.. Tapi kerap gk kna..haihh..


Sampai la aku g asrama penuh,still gak mengalami mslh yg sama.. Kdg2 cian kt rumit,dowg tw sbb aku kluarkn bnyi.. Even aku x dpt ckp, tp aku berusaha gak kluarkan suara seakan2 mengerang..hadoii..


Ingat bile aku besar,sume tuh akan hilang.. Tapi hampa.. Masuk mtrx pn sama.. Sampai la masuk universiti.. Wah, dugaan apakah ini? Aku sedar rumit panggil,aku sedar dia datang sebelah aku, tapi aku hanya akan betul2 terjaga bile die sentuh aku..


Ya tuhan..mengapakah? Doa da bca, ayat kursi bca.. 3 qul pn da wat..Hmmm... Kawan aku ckp,aku ni pnakut sgt.. Dlm ati, nk je aku jwb, 'tryla rasa apa yg aku rasa..'


Sebenarnya aku penat.. Tiap kali rasa cmtu,aku berjuang utk lepaskn diri dlm mimpi aku..Even bnde ni dlm 5 minit je, tp aku rasa mcm sejam aku sesak nafas..huhu.. Time nk kne pn, time awal2 nk tdo.. Tapi nape salu sgt jdi kt aku.. huk2 =(


Pastu aku try search dlm internet ttg bnde ni.. Aku dpt tw yg bnde ni Sleep paralysis..


--->Kelumpuhan tidur merujuk kepada keadaan lumpuh ketika tidur ataupun ketika bangun tidur. Mereka yang mengalami kelumpuhan tidur pada kebiasaannya akan mengalami masalah untuk menggerakkan anggota badan, tidak berupaya untuk bersuara dan sebagainya. Kelumpuhan tidur juga biasanya di datangi dengan halusinasi seram atau mimpi ngeri.


Kelumpuhan tidur berlaku dalam keadaan pesakit separuh sedar, selalunya akan tidak sedar sama ada mereka sedang tidur atau pun dalam keadaan jaga sewaktu mengalami lumpuh tidur. Ia juga kebiasaannya berlaku dalam kedudukan tidur melentang atau dada menghadap ke atas.


Secara fisiologi, kelumpuhan tidur berkaitan dengan REM atonia, kelumpuhan yang berlaku sebagai sebahagian semula jadi bagi tidur mata gerak cepat (rapid eye movement, REM). Kelumpuhan tidur berlaku apabila otak terjaga dari keadaan REM. tetapi kelumpuhan badan tetap berlaku. Ini menyebabkan pesakit berada dalam keadaan sedar tetapi tidak dapat bergerak. Kelumpuhan ini boleh memakan masa dari beberapa saat sehinggalah ke beberapa minit "dengan mana si pesakit mungkin akan mengalami gejala panik dan perasan yang khayalan tersebut adalah palsu".


Lagi, kelumpuhan ini boleh diiringi oleh halusinasi seram atau (hipnopompik or hipnagogik) dan perasaan takut yang amat sangat. Ketakutan si pesakit terhadap kelumpuhan tidur utamanya datang daripada kejelasan husinasi yang dialaminya. Elemen berhalusinasi bagi kelumpuhan tidur membuatkan seseorang cenderung kepada menafsirkan pengalaman tersebut sebagai mimpi, kerana objek-objek yang tidak masuk akal mungkin muncul di dalam ruang bilik dalam pandangan mata kasar seseorang..


---> Apa yg tertulis adalah sebijik mcm apa yg aku alami.. Aku pnt sgt ble bnde  ni jd kt aku.. Kdg2 aku thn mata smpai pagi semata2 xnk alami bnda ni.. Aku x kisah xtdur mlm, asalkan aku x rasa mimpi yg menakutkan..


Aku amat berharap agar mslh aku x berulang selalu..Tuhan, bantulah aku.. *_*

2 comments:

sweetCHERRYastringentBANANA said...

cian pisang.. len kali lapangkn pikiran bile nk tdo mlm tu, xyh pk utk hri esok + minum susu byk2..hihi

sweetCHERRYastringentBANANA said...

hahah..skg mmg na mnum susu jew..bg cpt ngantuk..hoho..

fkrn mmg sentiasa lpg tp otak syik nk berpikir je..adeh..